Educația copiilor este deosebit de importantă iar adesea aceasta poate căpăta mai multe forme. Se spune despre copii că sunt, în primii lor ani de viață, exact ca un burete și că absorb informația cu foarte mare rapiditate. Bazat pe această idee, conceptul Montessori pune învățarea într-o nouă lumină, astfel încât tot mai mulți părinți par să aleagă această metodă, grație libertății pe care o oferă.
Ce înseamnă Montessori?
Montessori reprezintă o modalitate de educare a copiilor bazată pe independența relativ controlată a acestora. Practic, deși copiii se află în preajma unui adult, acesta va servi drept îndrumător al pașilor copiilor și nu ca un etalon sau ca profesor care să proiecteze conceptele cognitive prin ochii lui.
Concret, părintele, educatorul, învățătorul sau orice altă persoană adultă nu va obliga un copil să facă anumite activități, ci va încuraja copilul să aleagă și să își urmeze curiozitățile, exact așa cum a fost definită această modalitate de a educa, de către Maria Montessori.
Cine a fost Maria Montessori?
Promotoarea și inventatoarea acestei metode de educare a copiilor a fost Maria Montessori, iar metoda îi poartă, firește și numele. Maria Montessori a fost un pedagog italian, cu studii în medicină, care pentru o bună perioadă a vieții s-a ocupat de copii cu anumite deficiențe mentale. Aplicând metodele sale de învățare în cazul acestora, ea a putut observa dezvoltarea cognitivă rapidă a acestora. Astfel, Maria Montessori a pus bazele unui mod nou de educare, care avea să devină cunoscut în toată lumea.
Ce este Grădinița/Școala Montessori?
În prezent o mare parte a unităților școlare au început să adopte principiile Montessori de educare a copiilor. Ca urmare, dispunerea orelor, a claselor și a materiei este ușor diferită față de metodele tradiționale de educare. Astfel, clasele Montessori sunt împărțite pe grupe de vârstă, considerând aceste intervale ca fiind alocate unui nivel de dezvoltare cognitivă.
Dispunerea grupelor de vârstă este:
- 0-3 ani
- 3-6 ani
- 6-9 ani
- 9-12 ani
Dincolo de delimitarea pe vârste cognitive a copiilor, metoda Montessori se vede și în modul de organizare a sălilor de lucru. Astfel, materialele de studiu sunt dispuse cât mai la îndemâna copiilor, cu ajutorul rafturilor din materiale cât mai naturale, astfel încât să le permită copiilor să ajungă la informațiile dorite (cărți, jocuri) atunci când copiii sunt dornici să le cunoască.
În același timp, profesorii devin îndrumători, care ghidează copilul, fără a-i certa sau fără a-i face observație, fără a-l recompensa pentru comportamentul sau răspunsurile sale și care ajută ori de cât ori copilul se află în drumul său spre cunoaștere.
Un aspect important al educației Montessori constă în libertatea deplină a copilului în ceea ce privește studiul, dar și în abordarea distinctă a modului de prezentare a informațiilor. Metoda se axează foarte mult pe simțuri, pe ideea de senzorial, pe abordări holistice și adesea chiar și pe zona de spiritualitate.
Educația Montessori – Caracteristic
Educația Montessori este construită pe principiul ajutorului în descoperire, cu accent pe adaptarea ajutorului în funcție de vârsta copilului.
Montessori de la naștere la 3 ani
Încă de la naștere copilul este ajutat să înțeleagă nu doar caracteristicile mediului înconjurător, ci și faptul că se află în siguranță și că poate cere ajutor oricând are nevoie de acesta. Descoperirile din această perioadă reușesc să clădească cea mai bună bază de plecare spre cunoașterea ulterioară, pentru că o dată înțelese în mod corect, în mod independent, informațiile funcționează ca un substrat potrivit pentru înțelegerea noțiunilor viitoare, specifice altei categorii de vârstă.
Astfel, la această vârstă metoda urmărește următoarele aspecte:
- siguranța mediului în care se află copilul și încrederea în persoanele îndrumătoare;
- dezvoltarea cognitivă, emoțională, spirituală și motrică a copilului (motricitate fină și motricitate grosieră);
- dezvoltarea abilităților lingvistice.
Casa Montessori – de la 3 la 6 ani
În această etapă de vârstă metoda pune un foarte mare accent pe ideea de independență. Copilul crește, are deja o bază informațională, astfel că informațiile noi acumulate au un substrat solid, potrivit învățării.
La această vârstă sunt vizate următoarele aspecte:
- dezvoltarea imaginației
- punerea bazelor în ceea ce privește exprimarea creativității
- exprimarea prin artă
- rafinarea simțurilor grație percepției la nivel senzorial
- dezvoltarea abilităților de comunicare și definirea limitelor ce țin de respect și de abilități psiho-sociale.
Montessori de la 6 la 12 ani
Această vârstă este marcată de o puternică dorință de cunoaștere, care trebuie să fie cât mai mult exploatată.
La această vârstă sunt vizate următoarele aspecte:
- dezvoltarea imaginației, a stimei de sine și a încrederii în sine
- dezvoltarea implicării în activități care presupun un aport ridicat de logică
- înțelegerea rațională a rolului în societate, definirea propriilor limite și aspirații.
Adolescența Montessori – de la 12 la 15 ani
În această perioadă se face tranziția de la copil la adolescent, astfel că următoarele aspecte sunt accentuate în această perioadă.
- cunoașterea oportunităților de implicare socială
- cunoașterea mediului, prin implicare directă în activități de bază (lucrul în ferme, la țară, implicare voluntară)
- dezvoltarea capacității de exprimare, de autocaracterizare
- capacitatea de a transmite mai departe învățăturile primite.
Amenajarea spațiului în stil Montessori
Dacă vrei să aplici acasă principiile Montessori, ar trebui să știi că acestea presupun și schimbări la nivel de amenajare interioară a spațiului. Practic, fiecare zonă a locuinței trebuie amenajată astfel încât să poată răspunde cerințelor copiilor în ceea ce privește dezvoltarea cognitivă.
Amenajarea dormitorului copilului
Amenajarea camerei copilului presupune delimitarea zonelor de dormit de cele de joacă, punând accentul pe posibilitatea ca micuțul să aibă acces la fiecare dintre acestea.
- Amenajarea mobilierului
Poate fi folosit mobilierul modular, din lemn, pentru depozitarea jucăriilor, de preferat așezat pe pardoseală, pentru a permite copilului să ajungă la el.
De asemenea, același mobilier poate servi ca bibliotecă pentru micuți sau, la nevoie, poate fi folosit un coșuleț special sau o etajeră în care cărțile să fie lăsate la îndemâna copilului.
- Amenajarea zonei de dormit
Simplitatea este cuvântul de ordine atunci când vine vorba despre zona de odihnă. O jucărie de alint și o lumină difuză vor transforma zona într-un spațiu perfect pentru un somn odihnitor.
- Amenajarea zonei de joacă
Poți amenaja o zonă de joacă în fiecare cameră, cu elementele care îi sunt pe plac micuțului tău, în funcție de vârstă.
Poți amenaja zona de joacă chiar și afară.
- Amenajarea spațiului de studiu
Activități Montessori
Există o multitudine de activități pe care și părinții, dar și educatorii le pot face împreună cu copiii și care să se plieze pe cerințele metodei Montessori. Iată care sunt o parte dintre acestea:
Activități de dezvoltare motrică- motricitate fină și grosieră:
- Pictură cu instrumente sau dactilopictură
- Desen liber
- Activități de sortare
- Activități de cunoaștere și recunoaștere a mediului
Activități de dezvoltare cognitivă
- Activități muzicale
- Sortare și înțelegere a culorilor și dimensiunilor
- Activități de lectură
- Activități de recunoaștere vizuală
- Activități de calcul și logică
- Activități senzoriale
Vârsta ideală pentru metoda Montessori
Este recomandat ca metoda Montessori să înceapă cât mai repede din copilărie, mai ales că aceasta are grupe de vârstă în care sunt încadrații copiii. Unii părinți citesc despre această metodă încă dinainte de nașterea copiilor, drept pentru care aleg pentru casa lor amenajarea tip Montessori, sau își înscriu copii la creșe și grădinițe în care se folosește această metodă.
Este important ca educarea prin această metodă să se facă de la vârste fragede tocmai pentru a putea familiariza copilul cu principiile și cu metodele holistice de învățare, înainte de a lua contact cu metodele riguroase, tradiționale de predare.
Educația Montessori acasă
Educația Montessori poate fi făcută și acasă, câtă vreme sunt înțelese în mod corect principiile învățării bazate pe a-i oferi copilului posibilitatea de a alege ce anume vrea să studieze. Pentru aceasta sunt necesare următoarele materiale specifice metodei Montessori.
Jucării Montessori
Gama de jucării Montessori este foarte amplă, iar accentul, în cazul acestora, este pus pe descoperire. Jucăriile Montessori îmbie la cunoaștere prin formă, culoare și materiale, iar diferența dintre acestea și jucăriile tradiționale constă în faptul că ele nu stimulează excesiv copilul. Jucăriile nu au sunete și baterii, ci sunt axate pe ideea de explorare în liniște pentru stimularea curiozității.
Iată câteva exemple de jucării Montessori
- Cutia permanenței
- Jucăriile sub formă de păpuși, fără sunete și cu trăsături cât mai naturale, jucării amigurumi
- Curcubeul culorilor, în diferite forme
- Sortatoare
- Lava lamp
- Transferul elementelor folosind pom-pom și o pensetă
Jocuri Montessori
- Jocuri cu numere
- Dactilopictură
- Activități de programare
- Jocuri în natură
Cartonașe Montessori
Cartonașele Montessori pot fi folosite pentru stimularea limbajului și a cunoașterii, ajutând copilul să înțeleagă mai ușor lucrurile.
- Cartonașe cu asociere animale/ obiecte și umbra lor
- Cartonașe cu litere
- Cartonașe cu cifre
- Cartonașe cu diferite asocieri animale, păsări, specifice unui anumit mediu (ex: animale care trăiesc în junglă)
- Cartonașe cu meserii
- Cartonașe cu silabe
- Cartonașe cu calcule
- Cartonașe cu cuvinte în alte limbi
- Cartonașe pentru învățarea ceasului
Mobilier Montessori
Mobilierul Montessori este versatil și ajută la a-i oferi copilului posibilitatea de a ajunge mai ușor la lucrurile de care are nevoie.
Mobilierul Montessori trebuie să fie rezistent, astfel încât să poată face față provocărilor. Alături de accesoriile pentru camera copilului, care respectă de asemenea principiile Montessori, mobilierul trebuie să ofere acces facil și o deschidere cât mai mare la nivel de suprafață.
- Optează pentru mobilier modular pentru depozitarea jucăriilor
- Alege un pat simplist în care copilul să se poată odihni fără prea mulți stimuli exteriori
- Poți chiar să realizezi în regie proprie o lădiță pentru cărți, ca proiect DIY
- Alege scaune și mese din lemn care să prindă viață în timpul metodelor de învățare
Resurse montessori pentru părinți
În prezent există site-uri și comunități în cadrul rețelelor sociale de unde părinții se pot inspira pentru a aduce conceptul Montessori în educația copiilor. Este recomandat însă ca părinții să se documenteze foarte bine cu privire la această metodă, deoarece principiile sale, așa cum au fost ele definite de către Maria Montessori, sunt respectate diferențiat, în funcție de percepția fiecărei persoane. Cel mai indicat este ca părinții să citească gama de cărți ale Mariei Montessori și să aplice metoda așa cum a fost ea concepută inițial.
Metoda Montessori – Avantaje și Dezavantaje
În vreme ce tot mai multe persoane văd multitudinea de avantaje pe care o oferă această metodă, ar trebui făcută și o delimitare a dezavantajelor. Iată astfel ce aduce și bun și ce poate fi considerat a fi dezavantaj în metoda Montessori:
Avantajele metodei Montessori
Avantajele metodei Montessori se răsfrâng cel mai mult asupra dezvoltării copilului ca individ și ca viitor adult. Iată ce implicații presupune acest lucru:
- dezvoltarea abilităților cognitive
- dezvoltarea curiozității și a intuiției
- dezvoltarea conexiunilor logice
- înțelegerea noțiunilor de tip cauză și efect, acțiune și reacțiune
- conexiuni mai rapide din punct de vedere mental
- dezvoltarea emoțională și înțelegerea emoțiilor
- abilități de a găsi soluții rapid și eficient
- o legătură specială cu spiritualitatea
- dezvoltarea abilităților motrice
- dezvoltarea abilităților senzoriale
Dezavantajele metodei Montessori
Prea puține dezavantaje planează asupra metodei Montessori, deoarece aceasta este gândită ca o metodă clară și eficientă de educare a copiilor. Singurul dezavantaj este acela că acei copii educați în sistem Montessori sunt mai greu primiți în colectivele învățământului tradițional, în cea mai mare parte tocmai din cauza diferențelor de percepție (copiii educați în sistemul tradițional sunt învățați să perceapă lucrurile în modul indicat de profesori, respectiv de programele școlare).
Adaptarea la sistemul tradițional
Sistemul tradițional de predare în unitățile de învățământ din România este foarte diferit de principiile Montessori. Din acest motiv mulți părinți aleg unități școlare private, care adoptă aceste principii. Din păcate însă aceste unități pot asigura școlarizarea doar până la o anumită vârstă, pentru ca mai apoi copilul să fie integrat în sistemul de învățare tradițional.
Vestea bună este aceea că un copil educat în sistemul Montessori nu va suferi din punct de vedere cognitiv din cauza tranziției, deoarece el este învățat să descopere și să asimileze informațiile într-un mod logic. Astfel, cel mult el se va lovi de rigorile sistemului tradițional, însă nu își va pierde noțiunile de asimilare logică, de independență în structurarea gândirii și în aflarea răspunsurilor.
Practic acesta este și cel mai mare beneficiu al metodei Montessori, și anume acela că aplicată în mod corect, ea poate transforma copiii în persoane perfect capabile să gândească și să găsească cele mai bune soluții, fără a accepta răspunsurile oferite de către alte persoane.
Alegerea unui astfel de sistem este astfel benefică, deoarece ea creează viitori adulți care gândesc și care pot la rândul lor să transmită principiile și învățăturile Montessori mai departe.